BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 23 Jun 2011

Teka - Teki...???

Bismillahirahmahnirrahim...

Assalamu'alaikum W.B.T.


TEKA-TEKI :

ada seekor burung terbang tinggi d udara . .
tiba2x . .
burung 2 mati . .
kenapa. . . ?
 itulah soalan yang menarik minat saya ketika melawati satu group dlm facebook. Pelbagai aneka jawapan yang ahli2 dlm group tu bagi. antaranya seperti :

1.abes mnyak nya kalik
2.lemas kalik joo..
3.Anuw tlanggal kapar talbang wakakaka. . . Brad 
( group orang2 sabah..language pn loghat sabah juga)

banyak macam lagi lah jawapan yang mereka bagi.Yang tak masuk akal pun ada.Namun yang tak masuk dek akal pun tak semestinya tidak betul.Jika hanya menggunakan akal logik, maka kita adalah orang-orang yang salah.

bagi kita pun sebagai umat ISLAM, cukup hanya rukun iman sahaja jadi jawapan. Dalam rukun iman ada jawapan bagi soalan yang seringkali manusia persoalkan, mengenai "tidak logik". Mungkin ada antara kita yang tidak berapa ingat rukun-rukun iman dalam ISLAM. Saya juga mungkin tidak terkecuali.

Meh kita refresh semula ilmu  yang kita telah pelajari diwaktu masa dahulu.
Rukun Iman ada 6 kesemuanya. Yang pertama adalah :
1. Beriman kepada ALLAH SWT
2. Beriman kepada Malaikat-malaikat
3. Beriman kepada Kitab-kitab
4. Beriman kepada Rasul-rasul
5. Beriman kepada Hari Kiamat
6. Beriman kepada Qada dan Qadar



Beriman yang dimaksudkan  diatas adalah percaya.


Definisi Iman
Menurut bahasa iman bererti pembenaran hati. Sedangkan menurut istilah, iman adalah membenarkan dengan hati, mengikrarkan dengan lisan dan mengamalkan dengan anggota badan.
Ini adalah pendapat jumhur. Dan Imam Syafi’i meriwayatkan ijma para sahabat, tabi’in dan orang-orang sesudah mereka yang sezaman dengan beliau atas pengertian tersebut.

Penjelasan Definisi Iman
“Membenarkan dengan hati” maksudnya menerima segala apa yang dibawa oleh Rasulullah Shalallaahu alaihi wasalam.
“Mengikrarkan dengan lisan” maksudnya, mengucapkan dua kalimah syahadat, syahadat “Laa ilaha illallahu wa anna Muhammadan Rasulullah” (Tidak ada sesembahan yang hak kecuali Allah dan bahwa Muhammad adalah utusan Allah).
“Mengamalkan dengan anggota badan” maksudnya, hati mengamalkan dalam bentuk keyakinan, sedang anggota badan mengamalkannya dalam bentuk ibadah-ibadah sesuai dengan fungsinya. Kaum salaf menjadikan amal termasuk dalam pengertian iman. Dengan demikian iman itu boleh bertambah dan berkurang seiring dengan bertambah dan berkurangnya amal shalih.

Berbalik kepada soalan teka - teki di atas, kebanyakkan jawapan yang semua barikan adalah tidak tepat.
jawapan kepada soalan teka teki itu adalah:

"jawapan: ajal maut di tangan tuhan :p"

itulah jawapan yang pemberi soalan berikan. Bila saya mengikuti perkembangan dari awal soalan hingga bertemu jawapan kepada soalan itu, terasa geli hati bila membacanya. Namun, itulah jawapan yang paling tepat saya rasakan.

Sekian.

p/s : Hamba hina yang mencari redha-NYA

0 comments: