BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 14 Mei 2011

laung masa...

Bismillahirahmanirahim...
Assalamu'alaikum....

Lokasi : Kelantan, pengkalan chepa, Kolej Teknologi Darulnaim @ Kolej Tarbiyah dan Dakwah, Taman Kurnia Jaya , PT701, Bilik. (Terbalik..^_~)..

Situasi : 1

Hari exam hampir tiba. Di samping study, main game tidak akan dilupa. Begitu la kehidupan sejak mula tinggal di rumah sewa Pt 701.
Disebabkan suasana exam. Buku-buku rujukan dan sebagainya yang diguna untuk ulangkaji jarang yang akan berkemas. Seorang sahabat ku sedang study.  Sedang daku bermain game online dengan sahabat di bilik sebelah. Seperti biasa, bermain game sehingga lewat subuh menjadi rutin. sehinggakan solat pun dilengahkan. sahabat bilik sebelah memanggil ku dan ketika daku ingin keluar bilik melintasi sahabat yang study tadi, aku terlangkah  buku yang dia gunakan untuk study dan kertas2  exam yang lepas2. Sahabat yang study itupun menegur.
"Kenapa kau langkah buku-buku ni, Ilmu bah tu. Nda bagus langkah ilmu. nanti ilmu yang kita pelajari nda berkat"..(lebih kuranglah mcm ni. bahasa sabah..^_^)

Aku pun tersentak dengan teguran itu. MasyaAllah. Betapa sensitifnya hati orang yang diberi kefahaman dan iman yang tinggi oleh Allah.Dari itu, daku cuba mempraktikkan sehingga kini. Alhamdulillah ilmu itu daku cuba sampaikan kepada sahabat mahupun keluarga walaupun pada pandangan orang lain ianya adalah benda yang kecik sahaja.

Nabi SAW bersabda :” Barangsiapa Yang Mengamalkan Ilmu Yang Ia Ketahui Maka Allah Akan Memberikan Kepadanya Ilmu Yang Belum Ia Ketahui
(HR. Imam Ahmad).

Kehidupan pada masa itu sungguh bermakna dan merupakan proses dimana daku mendapat hidayah dan ilmu Allah. Belajarnya daku makan secara berjemaah dalam talam yang sama. Boleh dikatakan, setiap kali makan d rumah, kami akan makan berjemaah. indahnya detik2 itu. Belajarnya daku cara duduk yang betul iaitu sunnah duduk ketika makan.
contoh duduk makan yang disunnahkan seperti dalam gambar di bawah :



Bukan itu sahaja, malah cara minum pun daku pelajari. Siapa sangka minum pun ada tertibnya dalam Islam. Kan??. dahulunya daku main minum jak. Bila haus sangat tu, satu nafas boleh habis setengah botol mineral.
Antaranya, cara pegang gelas @ cawan menggunakan tangan kanan, meletakkan jari kelingking di bawah(tapak) gelas, Baca Bismillah, minum dengan tiga nafas (teguk), Duduk ketika minum dan jangan bernafas pada arah gelas ketika meneguk air.. (ada penambahan dan pembetulan, mohon ditegur dan dibetulkan).

Semakin lama berada di KTD, semakin bertambah ilmu dan perubahan yang berlaku.
Ukhuwah dan Bi'ah yang bersih menambahkan lagi serinya.
Terima kasih Allah kerana memilih daku untuk berada bersama KTD mempelajari ilmu-ilmu MU, mengurniakan daku sahabat2 yang tidak jemu dan lelah menegur serta mengajar daku.


p/s :

" ngaji biar pandai..
  perangai biar juruh (baik).
  hidup biar bulih tupe..(tumpang)..."

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

nice enrty. keep it up.

Daripada Anas r.a berkata:
Bersabda Rasulullah s.a.w:

“Barangsiapa keluar mencari ilmu
maka ia sebenarnya berjihad di
jalan Allah sehingga dia kembali”